صفات کوله پشتی کوهنوردی

صفات کوله پشتی کوهنوردی

کوله پشتی مناسب برای سفر

یکی از بایدهای هر طبیعت گرد کوله پشتی اوست. بدون شک شما زمانی که رو به این فعالیت آوردید،

اولین چیزی که به ذهنتان رسید وسایل مورد نیاز آن بود.

احتمالا شما یک سری لباس خریدید و شاید یک کوله پشتی نیز خریداری کرده اید که بتوانید با آن به طبیعت گردی و یا کوهنوردی بپردازید.

اما آیا یک کوله پشتی مناسب برای سفر را انتخاب کرده اید و یا صرفا یکی از کوله هایی که در همه جا دیده می شود را خریده اید؟ شما برای اینکه یک طبیعت گرد و یا کوهنورد حرفه ای بشوید باید علاوه بر لوازم مورد نیاز

برای طبیعت گردی بدانید که چه نوع کوله پشتی مناسب برای سفر است.

انواع کوله پشتی مناسب برای سفر

  • کوله پشتی های ۱ تا ۳ روزه ( ۳۰ تا ۵۰ لیتری)

اگر سفرهای شما بیشتر در تورهای یک روزه تا ۳ روزه خلاصه می شوند این نوع کوله پشتی ها درست مناسب شماست. آن ها سبک هستند و از لحاظ اندازه نیز کوچکتر می باشند. در نظر بگیرید که سبک سفر کردن نیاز به برنامه ریزی دقیق می باشد. اگر بتوانید این برنامه ریزی دقیق را انجام دهید می توانید سفرهای راحتی داشته باشید زیرا کوله پشتی سبک برابر با راحتی سفرتان می باشد.

  • کوله پشتی های ۳ تا ۵ روزه (۵۰ تا ۸۰ لیتری)

این کوله پشتی ها معروف ترین و پرفروشترین ها در جهان می باشند

که برای سفرهایی که در هوای گرم می روید و بین ۳ تا ۵ روز هستند بسیار مناسب می باشند. برای سفرهایی به منظور اسکی، شب مانی و … نیز این کوله ها انتخاب درستی به شمار می آیند. این کوله پشتی ها به دلیل اینکه سایز آن ها آنقدر کوچک نیست که نشود با آن ها وسایل ضروری را حمل کرد و یا آنقدر بزرگ نیستند که بارکشی آن ها سخت تر از حد معمولا باشد در میان طبیعت گردان محبوب تر می باشند.

این کوله پشتی هایی که بزرگ تر از بقیه می باشند برای سفرهای زیر مناسب هستند:

  • مسیرهای طبیعت گردی در فصل زمستان که بیشتر از یک شب هستند
  • و شما نیاز دارید که لوازم بیشتری به همراه کیسه خواب، لباس گرم اضافه، چادر و … حمل کنید.
  • در سفرهای تابستانی که تعداد روزهای بالا دارد و در مسیرهایی پیاده روی می کنید که نیاز به حمل آب و غذای بیشتر، چادر و … می باشند.
  • در سفرهایی که همراه شما کودکانی نیز هستند. پدر و مادرهایی که با کودکان سفر می کنند، معمولا لوازم زیادی را با خود حمل می کنند که این کوله برای آن ها بسیار مناسب است.

ویژگی های کوله پشتی مناسب برای سفر

قابِ پشت کوله

قابهای داخلی: امروزه بیشتر کوله ها دارای قاب پشتی داخلی هستند که باعث می شوند

شما تعادلتان را بهتر حفظ کنید و  همچنین این قاب ها از نامتوازن شدن آن جلوگیری می کند 

و ویژگی هایی دارند که باعث می شوند وزن کوله پشتی تنها روی شانه شما نباشد و در بدن تان منتقل شود.

خارجی: کوله هایی با قاب خارجی، بیشتر زمانی به دردتان می خورند که شما ورزش‌هایی می کنید که مجبورید جسمی سنگی و بد حالت را با خود حمل کنید. مثلا قایق سواران کایاک بادی، که مجبورند آن را تا دریاچه ای حمل کنند معمولا از این کوله پشتی ها استفاده میکنند. آن ها همچنین تهویه مناسبی دارند و برای مرتب گذاشتن وسایل به درد می خورند.

کوله های بدون قاب: این کوله ها مناسب برای افرادی هستند که می خواهند طبیعت گردی سریع انجام دهند.

بعضی از کوله ها دارای یک سطح مشبک در پشت آن ها هستند که برای اینکه پشت شما عرق نکنند بسیار مناسب می باشد. شما با استفاده از این کوله پشتی ها می توانید مطمئن شوید که پشت کمر شما مخصوصا در فصل تابستان کمتر عرق می کند و در نتیجه شما راحت تر به پیاده روی می پردازید. پس اگر این قضیه برای شما مهم است حتما در هنگام خریدتان به پشت کوله پشتی دقت کنید.

راه های دسترسی به وسایل داخل کوله پشتی

دسترسی از بالای کوله: می شود گفت که تمام کوله پشتی های استاندارد این گزینه را دارا می باشند که تا ته کوله قابل دسترسی هستند.

دسترسی میانی: در برخی از کوله پشتی ها (البته امروزه در بیشتر آن ها این ویژگی به چشم می خورد) شما زیپی را در میانه پایین کوله می بینید که به محفظه پایینی کوله دسترسی دارد. در داخل کوله یک پارچه مانندی می بینید که می توانید زیپ آن را ببنیدید و در این صورت قسمت داخلی بالا و پایین کوله جدا می شود و از زیپ بیرونی روی میانه کوله می توانید به آن دسترسی پیدا کنید.

  • روکش ضد آب کوله

اگر شما فکر می کنید که در سفرتان احتمال بارش باران یا برف وجود دارد این گزینه برایتان بسیار مناسب خواهد بود. البته بسیاری از طبیعت گردان به طور معمول این روکش را که معمولا

در زیپی کوچک در پایین کوله وجود دارد، روی کوله می کشند تا از کثیف شدن آن جلو گیری کنند.

این روکش ها ضد آب هستند و معمولا به رنگ های تندی مانند نارنجی دیده می شوند

تا شما در هوای بارانی و برفی به راحتی دیده شوید.

جیب های کوله پشتی

جیب بغلی: شما در اکثر کوله ها و در کنار آن ها جیب هایی را می بینید که اگر آن ها را به جلو بکشید می توانید برای نگهداری بطری آب و وسایلی از این قبیل از آن استفاده کنید.

جیبهای کوچک: برخی دیگر از کوله ها جیب های کوچکی دارند که می توانید برای گذاشتن وسایلی که دسترسی سریع به آن ها را لازم دارید مانند تلفن همراه و یا تنقلات کوچک، آن را به کار ببرید.

جیبای بالای کوله: در بالای کوله پشتی می توانید یک جیب بزرگ را ببنید که بهتر است وسایلی نظیر هدلمپ را در آن ها نگهداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بستن
مقایسه