طناب در کوهنوردی

طناب در کوهنوردی

در عملیات های نجات ، کوهنوردی و سنگنوردی سلامتی و جان افراد به انواع طناب کوهنوردی وابسته است . طناب نجات دهنده جان هزاران نجاتگر و کوهنورد بوده و هست و خواهد بود.

پس از این لحاظ که طناب اهمیت خاصی در نجات کوهنوردان دارد باید به آن توجه ویژه شود، در واقع باید آن را چنان که هست شناخت ،روکش طنابهای کوهنوردی از جنس نایلون، پلی آمید،

و جنس هسته از پرلون  هستند که به طرز خاصی بافته میشوند .

انواع طناب کوهنوردی دینامیکی

این طناب با خاصیت الاستیکی، قابلیت کشش بالایی دارند و همین ویژگی باعث شده که کاربرد عمده آن در حمایتهای صعود و حمایت در هنگام فرود باشد،

عملکرد آن بدین صورت است که در هنگام سقوط فرد صعود کننده به دلیل خاصیت الاستیکی

در پایین ترین نقطه سقوط ، فشار را تقسیم کرده واز وارد شدن ضربه ناگهانی به کمر سقوط کننده جلوگیری می کند.

طناب دینامیک به دلیل موازی بودن رشته های داخلی و جنس آن حالت ارتجاعی دارد

و هنگام سقوط کوهنورد کمی افزایش طول میابد

که در نتیجه باعث کاهش میزان ضربه وارده به کوهنورد می گردد. کاربرد اصلی آن در جایی است که احتمال سقوط وجود داشته باشد، مانند سنگنوردی و یخنوردی.

انواع طناب کوهنوردی استاتیکی

این نوع طناب اصولا خاصیت الاستیکی ندارد و این ویژگی باعث شده که طناب مناسبی جهت کارهای نجات از قبیل بالا کشیدن ، فرودهای تک نفره و حتی دو نفره، طناب ۵۵  و کارهای دیگر از قبیل صعودهای عمومی درون غارها و حمل بار باشد.

قدرت تحمل فشار و همچنین ضریب کشش طناب در قطرها و مدلهای مختلف متفاوت است به همین دلیل شرکت های تولید کننده، همراه طناب، مشخصات فنی آن را هم ارائه می نمایند.

رشته های داخلی آن کمی حالت بافت مارپیچی داشته و فاقد حالت ارتجاعی بوده و کاربرد آن بیشتر در جایی است که بر روی طناب صعود و فرود انجام می گیرد. مانند غارنوردی و صعود زمستانی هیمالیایی

تحمل شوك : شوك ناشی از وزنه ای با عدد مشخص شده در جدول استاندارد از ارتفاع یک متر

تحمل وزن : تحمل وزنی با عدد مشخص شده در جدول استاندارد. در طول طناب بدون هیچ سقوط و شوکی.

طناب انفرادی

طناب شخصی که هر کوهنورد در هر رشته ای باید در کوله خود داشته باشد. قطر این طناب بین ۳ تا ۱۱ میلیمتر و طول آن بین ۶تا ۷ متر است. این طناب در مواقع مختلف کاربردهای فراوانی دارد، از جمله : درست کردن صندلی اضطراری فرود و صعود ، حمل مجروح و …

انواع طناب کوهنوردی: تیرول

طنابی که بین دو نقطه مرتفع دو سوی یک دره و یا رودخانه، به صورت افقی و یا شیب دار بسته شده و جهت حمل و انتقال بار و یا افراد از آن استفاده می شود.

نکات ایمنی انواع طناب کوهنوردی

  1. هیچگاه طناب روی لبه تیز سنگ و خاك کشیده نشود.
  2. مواظب باشید که طناب داخل مواد روغنی نیفتد.
  3. طناب را تنها با آب سرد یا بسیار ولرم بشویید . در صورت نیاز از مواد شوینده ای که برای پوست انسان مضر نیستند، مانند صابون، مایع دستشویی، شامپو و … نیز می توانید به اندازه کم استفاده کنید.
  4. طناب شسته شده را بدور از تابش مستقیم آفتاب و منابع حرارتی دیگر پهن کنید تا جریان هوا آن را خشک نماید.
  5. هنگام صعود های متوالی از هر دو سر طناب استفاده کنید تا پیچش ، اصطكاك و ساییدگی در تمام طناب تقسیم شود.
  6. تعداد شوك هایی که یک طناب می تواند تحمل کند محدود است، بنابراین از کارهایی که شوك های متوالی به طناب وارد می سازد، مانند بکسل ماشین ،طناب کشی و …طناب کوهنوردی خودداری نمایید.
  7. از طناب دیگران که نمیدانید چه فشارها و شوك هایی را تحمل کرده است، در صعودهای جدی استفاده ننمایید.

طناب خوب را در زریوان تهیه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بستن
مقایسه